مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic

پایگاه اطلاع رسانی حنا

اطلاع رسانی شفاف،واقعی و روشن در پایگاه اطلاع رسانی حنا

سلام دوست عزیز به وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی حنا خوش آمدید *** سال اقتصاد و فرهنگ باعزم ملی و مدیریت جهادی مبارک***نظر یادتون نره.

روزنامه جمهوری اسلامی در آستانه بیست و سومین سالگرد رحلت بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگو كرده است.

بخشهایی از سخنان هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو به این شرح است:

                     


سایر موفقیت‌های‌امام را من مرهون دانش ایشان می‌دانم. ایشان مسائل خاص روحی داشتند، عرفان بالا و هوش سرشار داشتند....كسی در دانش ایشان تردید نمی‌كرد. ما در آن موقع كه می‌خواستیم جدی درس بخوانیم، درس علمای دیگر هم می‌رفتیم، درس ایشان برای ما خیلی تفاوت داشت به همین دلیل شاگردان ایشان را اگر درست شناسایی كنیم، جزو درس‌خوانهای حوزه بودند....امام خمینی حقیقتاً عارف بودند.

- ایشان(حضرت امام ره ) قبل از اینكه وارد مبارزه بشوند، زمینه‌ای برای این گونه مسائل( حكومت اسلامی) دیده نمی‌شد. به محض اینكه وارد مبارزه شدند، یعنی از سال ۴۱ به بعد. آدم خیلی می‌فهمید كه ایشان نظر دارد. ولی اینكه بحث مستقل بكنند نكردند. نمی‌دانم چرا ایشان بحث مستقل تا قم بودند نكردند. خیلی فرصتی هم نشد. بین زندان و تبعید امام مقطع كوتاهی بود و دراین مقطع كوتاه امكان این بحثها نبود. مبارزه در اول جنبة تشكیل حكومت نداشت، ولی مبارزه با فساد دربار و شاه و حكومت پهلوی و دفاع از اسلام بود...وقتی كه بحثهای سیاسی مطرح می‌شد ایشان به هیچ وجه در جلساتی كه خصوصی‌تر بود و بحثهای اساسی می‌شد، ایشان قبول نداشت كه درجامعه اسلامی چنین دولتی باشد. ایشان چیز دیگری را می‌خواستند. فضای حوزه این طور بود كه حتی برای امام حسین(ع) بحث اینكه امام حسین(ع) دنبال حكومت بودند، زیاد نبود، خیلی كم بود. ولی وقتی آقای آقاشیخ نعمت‌الله صالحی نجف‌آّبادی آمد و كتاب شهید جاوید را نوشت و ثابت كرد كه امام حسین(ع) برای تشكیل حكومت اسلامی قیام كرد سخت بود بپذیرند. فضای حوزه، این فضا نبود. وقتی بعدها فضا مناسب‌تر شد و ایشان هم در نجف بودند، تصمیم گرفتند این بحث را باز كنند.

-كارهای كوچكی كه گروه‌های مسلح می‌كردند، ( امام)مفید نمی‌دانستند و هیچ وقت ما ندیدیم كه تجویز كنند برای این كارها. بلكه ما نفی‌اش را هم دیده‌‌ایم. مواردی هم خود ایشان نفی می‌كردند و می‌گفتند كه فلان ارتشی آمد و گفت كه ما دسترسی داریم به دربار و می‌توانیم فلان كار را بكنیم. ایشان تأیید نكردند.

-من سر این موضوع( ترور منصور) خیلی بازجویی شدم. یكی از بازجویان من سرهنگ مولوی بود كه رئیس ساواك تهران بود. می‌آمد از من بازجویی می‌كرد و مرا شكنجه هم می‌كرد. خود مولوی یكی از اتهامات من را فتوی گرفتن از آیت‌الله میلانی برای ترور منصور می‌دانست. یا پول گرفته‌ای داده‌ای به اینها. من اینها را در خاطراتم آورده‌ام. عین صحبت سرهنگ مولوی را آورده‌ام، ولی بین ما چنین چیزی نبود..... آنهایی كه این كار را كردند نزدیك به امام بودند، اما اجازه‌ای در كار نبوده.

- من برداشتم از امام این بود كه همة لوازم یك رهبر سیاسی، اجتماعی، شرعی و رهبر حكومت اسلامی به معنای صحیح را ایشان در وجودشان دارند. این را ریز كنیم تحلیل تاریخی امام خیلی زیاد می‌شود. امام خیلی خوب مسلط بود. از زمان مشروطه به بعد را خوب مسلط بودند. از لحاظ شجاعت، ایشان یك ذره هم از غیر خدا نمی‌ترسیدند. من هیچ وقت در وجود ایشان نگرانی از سایر مسائل ندیدم. در بدترین شرایط و سخت‌ترین شرایط، ایشان اوضاع عادی زندگیشان ادامه داشت و اداره می‌كردند. در انجام وظائف اسلامی و دینی خودشان هیچ حاضر نبودند معامله كنند. واقعاً قاطع بودند. هوششان خیلی بالا بود. با كسی كه كمی صحبت می‌كردند متوجه می‌شدند طرفشان چه كسی است. جریانهای سیاسی را خوب تشخیص می‌دادند. اخلاصشان كه عامل اصلی موفقیت شان بود، واقعاً بالا بود. اخلاصشان در حد اعلای انسانهای موحد بود. قاطعیت ایشان هم خیلی معروف است. اگر كسی با ایشان مباحثه می‌كرد و ایشان را قانع می‌كرد با قاطعیت از نظر خود برمی‌گشتند. و یك شوخی هم از قول ایشان نقل شده كه مرد آن است كه از قولش برگردد. مسئله اصلی كه عبور كردید و مسئله‌مردم بود. امام مرتب به ما نصیحت می‌كردند كه با مردم باشید، مردم را هوشیار كنید، مردم را آگاه كنید. تعبیرهایی هم داشتند كه مردم ولی نعمت ما هستند. این بعد امام را باید خیلی برجسته بكنیم. تكیه بر مردم و جلب نظر مردم آن هم به شیوه آگاهانه.

- گاهی سئوال می‌كردیم كه امام زمان(عج) یا موارد دیگری در مسائل به شما(حضرت امام ره) كمك می‌كنند؟ ایشان جواب منفی می‌دادند. قبول نداشتند این حرفها را كه از راههای غیر متعارف چیزی گرفته شود. بالاخره امام یك مجتهد هوشیار نابغه و همه جانبه‌نگر بودند. عرفان امام به طور طبیعی به اخلاص كشیده می‌شد. عرفان با اخلاص تقریباً متلازم است. اگر عرفان قوی باشد، آدم هیچ وقت در اخلاص لنگ نمی‌زند.

- یك نكته در مورد امام، نوآوری‌های امام است....اولین نوآوردی فقهی امام در بحث فقه این بود كه ایشان مسئله زمان مكان را تاثیرش را در اجتهاد محرز گرفتند و این باعث می‌شود كه ما اجتهاد پویایی داشته باشیم. چون زمان و مكان همیشه مساوی نیست و متفاوت هستند...مسئله دوم كه ایشان كار بزرگی در فقه كردند، این است كه مجمع تشخیص مصلحت نظام را تاسیس كردند، آن هم نه برمبنای سیاسی بلكه بر مبنای خود فقه، هنگام تعارض مصالح با هم یا هنگام تعارض مصلحت و مفسده، مصلحت را در نظر می‌گیرند و فتوی می‌گیرند. از قدیم هم در فقاهت‌ها بوده، ولی ایشان آوردند و شكل ساختاری به آن دادند و در قانون اساسی هم ثبت شد و حل مشكلات را هم می‌كند....سوم این است كه ایشان مسئله پرداختن به حكومت اسلامی را بسیار جدی گرفتند. با مبارزه‌شان و افكارشان. این هم در بین فقهای گذشته كم نظیر بوده. حتی مشروط هم كه انجام شد، علمای بزرگی بودند كه باعث شدند مشروطه بودجود بیاید آنها داعیه حكومت اسلامی نداشتند....مسئله چهارمشان هم همین ولایت فقیه است كه مبنای حكومت شد. البته این بحث سابقه دارد. كسانی مثل مرحوم نراقی رویش بحث جدی كرده‌اند. البته اكثر علما مخالفت می‌كردند. آنها ولایت فقیه را در حدود دیگری می‌دیدند. ولی زیاد هستند در تاریخ كه این جور گفته‌اند. ولی امام خمینی این را زنده كردند. بحث را مبسوط كرد. اثبات كرد و سپس عمل كرد و به اینجا رساند....ما همیشه بحث تقیه را داشته‌ایم. شما از زمان ائمه هم كه نگاه كنید تا حالا، یكی از مسائلی كه بوده برخی از مبارزات را به خاطر تقیه انجام نمی‌دادند. امام آمدند در مبارزه وقتی به جایی رسید گفتند تقیه حرام است و بلغ ما بلغ حدی برایش تشكیل ندادند....در مورد شطرنج و موسیقی كه خیلی حساسیت در كشور بود. یك رنگی در صدا و سیما پیدا می‌شد دردسر می‌آفرید. ما خودمان در زندان پیش از پیروزی انقلاب كه با هم بودیم و رادیو هم داشتیم رادیو را روشن می‌كردیم. آرم اخبار رادیو كه پخش می‌شد برخی از اقایان علما كه آنجا بودند راضی نبودند. ما آرم خبر را كم می‌كریم و وقتی آرم آهنگین خبر تمام می‌شد، و خبر شروع می‌شد رادیو را بلند می‌كردیم. اینقدر محدود بود. خوب امام با فتوی خودش این محدودیت‌ها را از بین برد. فتوایی كه در مورد سریال پاییز صحرا دادند مشهور است.... برای سرود آقای مطهری خودشان نشستند و به دقت گوش دادند و نظر و فتوی دادند.

- امام در زمان مناسبی طلوع كردند و خوب وظیفه شان را انجام دادند و با عظمت از دنیا رفتند. به قول خودشان با دلی آرام و قلبی مطمئن عروج كردند و انشاءالله خداوند ایشان را پذیرفته باشد در جوار اولیاء و انبیاء

- انقلاب ایران به رهبری امام خمینی نشان داد كه با حضور انبوه مردم بزرگترین قدرتهای دیكتاتوری شكسته می‌شوند. امروز این مسئله آسان‌تر است، آن موقوع فضا بسته بود. خبرها بیرون نمی‌رفت. دنیا حمایت نمی‌كرد. صدا و سیماهای دنیا اخبار را كمتر پخش می‌كردند. خودمان هم چیزی نداشتیم. این كار عظیم كه اتفاق افتاد واقعاً یك نمونه بود. غربی‌ها هم اگر چه خوششان نمی‌آمد، ولی تحلیل‌هایشان از این بعد برای شناخت انقلاب اسلامی مهم بود. گاهی هم مسخره می‌كردند. این سابقه هنوز در خاطره مردم دنیا هست. به هرحال این تجربه ایران را داشتند( موضوع بیداری اسلامی). تحلیل‌های اجتماعی - سیاسی هم روشن بود. مردم تأثیرگذار بودند. این عوامل باعث شد انقلاب بشود. من خودم احساسم این است كه غربی‌ها خیلی به این موضوع كمك كردند. در مصر، تونس، در یمن، در لیبی خیلی كمك كردند. شاید دلیلش هم این است كه آنها هم فهمیده‌‌اند كه حكومتهای دیكتاتوری فایده‌ای ندارند و باید برچیده شوند، چون مردم وابستگی زننده را دیگر برنمی‌تابند. همه عوامل شاید مهم‌ترین دلیلی كه این انقلابها را انجام داد، انفجار اطلاعات بود. رسانه‌های مجازی بودند و سیستم اینترنت و ماهواره‌ها و سایت‌ها بود. ضمناً تحصیلات مردمی هم موثر بود. الان دیگر در كشورهایی مثل مصر و تونس و لیبی و یمن دیگر اكثریت مردم با بی‌سوادها نیست.موج مردمی در این كشورها موج واقعی بود. دیكتاتورهایی مثل بن علی و مبارك و قذافی و علی‌عبدالله صالح به اندازه كافی بی‌ریشه بودند. حركت كامكلاً طبیعی بود و موانع زیاد نبود.

- ۵۰ درصد مردم مصر در انتخابات شركت نكرده‌اند. این برای من یك پدیده عجیب و غریب است كه مردمی كه اینقدر از دیكتاتوری رنجیده بودند و حالا یك فضایی باز شده و باید یك كسی را انتخاب كنند، نمی‌آیند. ما خیال می‌كردیم ۸۰، ۹۰ درصد در انتخابات مصر شركت می‌كنند. انتخاباتشان هم آزاد بود كسی نتوانست اعتراض بكند.

- قطعا غربی‌ها متمایل به روی كار آمدن یك حكومت مذهبی در مصر نیستند. مگر اینكه بترسند اگر مذهبی‌ها روی‌ كار نیایند دوباره اكثریت جامعه مصر ناراضی بشوند و این نارضایتی دوباره در مصر انقلاب بوجود بیاورد. امنیت، استمرار پیدا نمی‌كند. چیزهای دیگری پدید می‌آید. زیاد اغراق نكنیم كه مصر اوضاع خوبی ندارد. آمدن احمد شفیق نمی‌تواند زیاد مهم باشد. معمولی است. مگر در خود ایران در انقلاب خودمان آقای نبی‌صدر رای نیآورد؟ آقای بنی‌صدر در بطن انقلاب نبود، ولی وقتی از پاریس آمد به ایران، با اكثریت قاطع رئیس‌جمهور شد. اینجا هم آن موقع اگر شخصی مثل امام نبود و بحران را مهار نمی‌كرد، ممكن بود مسیر به غلط پیش برود. در جاهای دیگر هم اگر پشت انقلاب نیروی قوی مثل امام كه از لحاظ معنوی در مردم قدرت بالایی دارند نباشد، یا از لحاظ مادی نباشد، به مشكل می‌خورند. ما می‌دانیم همه مردم یك جور فكر نمی‌كنند. جوانها یك چیز می‌خواهند. خانمها خواسته‌های دیگری دارند، تجار چیز دیگری می‌خواهند. من هنوز وضع غیر عادی در مصر و تونس و این جور جاها نمی‌بینم. یمن كه فعلا چیزی معلوم نیست. در لیبی هم مردم پیروز نشدند، ناتو پیروز شد. در لیبی اگر ناتو حاضر نمی‌شد، نیروهای قذافی مردم را می‌زدند. اگر مردم لیبی به این رشد رسیده بودند كه انقلاب خودجوش می‌كردند وضع فرق می‌كرد، اما پیروزی لیبی به ناتو بستگی داشت. الان هم لیبی را تا حدودی ناتو حفظ كرده است. در مجموع حركت‌ها كند شده است، به همین ادله اما متوقف نشده، دیر یا زود جاهای دیگر هم این حركات و انقلابها شروع خواهد شد. - همه چیز بستگی به تحركات خارجی ندارد. عدم پختگی و عدم وجود مدیریتی مثل امام خمینی باعث مشكلات امروز مصر است. اگر امام خمینی در انقلاب ما وجود نداشتند، ما هم از ناحیه افراط كاریها ضربات شدیدی می‌خوردیم. انقلاب ما به آسانی متلاشی می‌شد. فراموش نكنید كه ما در تهران جنگ مسلحانه شدید داشتیم. مگر كم بود؟ ۵۰۰ هزار نفر ریخته بودند خیابان. ما در مجلس محاصره شده بودیم و صدای تیرها می‌شنیدیم. كردستان اون جوری شده بود. تركمن صحرا اون جوری. خرمشهر اون جوری. آذربایجان با آن عظمتش آن مسائل پیش آمد. این شخصیت امام خمینی بود كه این مشكلات را بتدریح و اساسی مهار كردند. شما هم مطمئن باشید هر انقلابی كه اتفاق بیفتد، مردمی هم باشد، بعدش باید انتظار اینگونه چیزها را داشته باشیم، مگر اینكه یك جریان نیرومند و فرد نیرومندی افراط‌گری‌ها را مهار كند.

- این جا به جا شدنها( در اروپا ) را نمی‌شود گفت كه سرنوشتها را عوض می‌كند. همین آقای اولاند كه به پیروزی رسیده در عمل به بسیاری از سیاستهای سرمایه‌داران پای‌بند است. منجمله درباره ایران. وزیر خارجه آقای اولاند بعداز مذاكرات بغداد حرفهایی كه زده، عین حرفهای آمریكایی‌ها است. در یونان هم همیشه تفكر سوسیالیستی وجود داشته است. مردم یونان همیشه افكار ضد سرمایه‌داری داشته‌اند. اما همه اینها نمی‌تواند تبدیل به یك تغییرات اساسی بنیادی شود. اینها همه جابجایی است. در آلمان هم همین‌طور است. بقیه كشورها هم همین‌طور است. در هیچ یك از این كشورها تغییرات بنیادی و ماهیتی رخ نخواهد داد.البته سیاستهایشان تعدیل می‌شود.

- من فكر می‌كنم اگر شیعیان عراق با تدبیر و اتحاد كار كنند وضعش روز به روز بهتر می‌شود شیعیان در عراق با حداقل ۶۰ درصد اكثریت را دارند. این مهم است. سابقه مبارزاتی مردم شیعه از بقیه خیلی بیشتر است. شیعیان عراق خیلی مظلوم هستند. آوارگی كشیدند. سنی‌ها هم قبلا حاكم بودند. البته بعضی شان با صدام مخالف بودند. كردها هم نگاه می‌كنند ببینند با كدامیك باید كار كنند. كردستان گوشه‌ای از عراق است و ملت كردستان جمعیت زیادی از عراق نیست. كردها را تا چند وقت پیش ما می‌دیدیم، تردید نداشتند كه سرنوشتشان با شیعه یكی است. شیعیان باید این اكثریت را حفظ كنند. به جان هم نیفتند. طائفه‌گری نكنند. طائفه گری دینی به راه نیندازند. آینده عراق خیلی خوب می‌شود، اگر شیعه‌ها متحد شوند.

- بالاخره ما باید یك حسن نیتی از آمریكائیها ببینیم( در موضوع مذاكرات ۱+۵). اگر آنها بخواهند در عین خصومت از مذاكره هم استفاده كنند جواب نمی‌دهد، معكوس جواب می‌دهد، واقعا اگر یك روز آمریكا حسن نیت نشان دهد وضع فرق می‌كند. به فرموده امام اگر آمریكا آدم بشود، آن وقت می‌توانیم مشكلات را حل كنیم، قرار نیست تا قیامت با آمریكا قهر باشیم. الان آمریكائیها از موضع تحریم و فشار می‌خواهند كار بكنند. در مذاكره هم آنها دست بالا دارند. تحریم‌ها را كرده‌‌اند. فشارها را بر ما آورده‌اند. تحریم‌های سازمان ملل را اعمال كرده‌اند. حالا وقتی می‌نشینیم برای مذاكره می‌گویند شما این كار را بكنید تا ما تحریم‌ها را كم كنیم. این كه مذاكره نیست!

- در مورد این مذاكرات(بغداد) بعد از اسلامبول با اظهاراتی كه ایرانیها و غربی‌ها كردند یك خوش بینی كاذبی درست شد. هم ما می‌خواستیم در داخل كشورمان امیدی پیدا بشود و هم غربی‌ها نیاز دارند به خاطر مشكلات فراوان اقتصادی كه دارند نیاز به آن صحبتها داشتند. لذا هر دو تلاش كردند كه بگویند فضا فضای مثبتی است و امید ایجاد كنند. اما در بغداد معلوم شد اینطوری نیست. هنوز اطلاعات زیادی نداریم و ارزیابی كار آسانی نیست. آنچه فعلا معلوم است آنها با حربه تحریم پیش می‌ایند و می‌گویند ما با تحریم توانسته‌ایم ایران را به نرمش در مذاكرات بكشانیم. البته ایران هم نشان داده كه از این تحریم‌ها و تهدیدها از میدان به در نمی‌رود. بنابراین باید كمی صبر كنیم تا اطلاعات واقعی به دستمان برسد.

- ما یك دولتی را می‌پسندیم كه خیلی عالمانه، مدبرانه، با اعتدال عمل كند و از نیروهای بخشهای مختلف جامعه از نیروهای كارآ و غیرباندی و جامع كشور استفاده بشود. من الآن روی شخص خاصی نظر ندارم.

- اینجا یك مسئله مهمی برای نظام مطرح است و رهبری روی آن تكیه دارد و آن این است كه آنها (غرب) می‌خواهند سلطه شان را در ایران تحكیم كنند و ما را تسلیم كنند. می‌خواهند ابهت انقلاب و نظام اسلامی را بشكنند. ما باید بهانه را از دست آنها بگیریم. به هر حال رسیدن به انرژی صلح آمیز هسته‌ای نیاز روز است و نمی‌شود ایران به این عظمت از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای محروم باشد. دست ایران در انرژی هسته‌ای نباید خالی باشد.

- نظرم در اقتصاد اسلامی وقتی كه بحث می‌كردم هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب و هم در خطبه‌های نماز جمعه، نظر خودم اقتصاد مختلط بوده. من به اقتصاد اعتدالی رسیده بودم با منابعی كه رویش كار كرده بودم و تاریخ اقتصاد را مطالعه كرده بودم. یعنی اینطور نیست كه همه چیز در اختیار دولت باشد مثل كمونیستها و اینطور هم نباید باشد كه همه چیز دست مردم باشد و دولت فقط تماشاچی باشد من به اینجا رسیده بودم.

- این سیاست هدفمندی را هم كه قبلاً مجلس تصویب كرده و در سیاستهای كلی برنامه توسعه نظام هم هست و رهبری هم تصویب كرده‌اند و اصل ۴۴ قانون اساسی هم بر این مبنا است. شیوه اجرایی كه الآن دردست دولت است اشكال پیدا كرده. اگر همان جوری كه سیاست رهبری بود و سیاستهای كلی بود و مجلس هم در برنامه چهارم تصویب كرده بود، اجرا می‌شد به نظرم این اتفاقات نمی‌افتاد و برنامه اجرا می‌شد




طبقه بندی: اخبار روز،
برچسب ها:روزنامه جمهوری اسلامی، بیست و سومین سالگرد رحلت امام، ارتباط باآمریکا،

[ پنجشنبه 11 خرداد 1391 ] [ 07:34 ق.ظ ] [ آرش اکبری ]

[ نظرات() ]